Weapon of Words

Sparks up Your Thinking.


Ketika terdapat dua pertembungan antara dua pihak atau lebih, adalah lebih proaktif untuk kita mengambil pendekatan prinsip win-win situation. Ia akan memberi faedah kepada semua pihak yang terlibat, tiada yang kurang atau yang terlebih. Sama ada kita ketua organisasi bernama persatuan, parti , atau keluarga, atau kita sendiri terlibat dalam situasi, prinsip ini seharusnya menjadi pilihan pertama kita untuk mmemberi manfaat bersama.


Lihatlah bagaimana nabi Muhammad SAW menyelesaikan konflik perletakan batu hajarul aswad di kaabah. Penyelesaiannya ialah memberikan faedah kepada semua ketua kabilah yang berbalah dengan semua diberi penghormatan membawa batu itu dengan memegang di setiap penjuru kain. Ini win-win situation.

Situasi lain seorang imam  menghadapi beberapa makmum yang berbalah samada mahu berpegang kepada pendapat perlu membaca al-fatihah ketika imam membaca surah atau pendapat tidak perlu membaca al-fatihah dan hanya mendengar bacaan imam. Imam yang memilih win-win situation akan memilih untuk berhenti seketika selepas membaca al-fatihah sebelum membaca surah, lalu sekaligus memberi faedah kepada kedua-dua kelompok makmum.

Pendekatan lain seperti win-lose, lose-win atau lose-lose lebih banyak mendatangkan mudharat dan seharusnya cuba untuk dielakkan. 



0 comments:

"Lihatlah di sana pandanglah ke sana

Mereka yang terbaring di tanah

Mereka pun sama

Pernah hidup juga

Kita akan menyusul kemudian.."

About Me

My Photo
Musthakim Mahadi
Bentley, Perth, Australia
Khalifah Allah di muka bumi
View my complete profile

Followers

Blogpatrol

Bookmark

1 2
3
"In the end, it's not going to matter how many breaths you took, but how many moments took your breath away"
7
8