Weapon of Words

Sparks up Your Thinking.


Allah menjadikan manusia berbeza-beza mengikut fahaman, warna kulit, pegangan agama, prinsip dan nilai. Mustahil satu keadaan di mana semua manusia sama. Bahkan mustahil semua manusia Islam. Perbezaan ini ada kaitannya seperti dalam Surah al Hujurat (13), terdapat asas kepelbagaian ini dengan anjuran supaya proses litaarafu atau berkenalan berlaku. Daripadanya manusia memiliki sifat mempelajari, saling melengkapi, berkongsi supaya nilai interaktif dapat dikongsi. 

Sinergi satu tambah satu menghasilkan tiga, bukan dua. Lihat sahaja bagaimana seekor kerbau dan burung bersinergi. Kerbau badannya dibersihkan dan si burung mendapat makanan dari badan kerbau.

Seorang yang ingin menegakkan negara sekular dan seorang ingin menegakkan negara Islam. Apakah ada potensi dua individu ini ingin bekerjasama walhal keduanya mempunyai prinsip yang sama sekali bercanggah satu sama lain? Ya boleh jika untuk mencapai satu matlamat yang sama. Iaitu matlamat keadilan. Di sini, tidak kira mereka sekular atau Islamis, kedua-duanya ingin menegakkan keadilan, menentang individu ketiga yang juga perosak keadilan, maka akan ada ruang kerjasama membentuk sinergi tanpa menggadai prinsip.

Apabila kita berbeza prinsip, bukanlah satu halangan untuk bekerjasama dengan entiti lain. Malah sinergi yang terhasil akan membuahkan kesan yang lebih besar impaknya berbanding hanya dilakukan sendirian.

0 comments:

"Lihatlah di sana pandanglah ke sana

Mereka yang terbaring di tanah

Mereka pun sama

Pernah hidup juga

Kita akan menyusul kemudian.."

About Me

My Photo
Musthakim Mahadi
Bentley, Perth, Australia
Khalifah Allah di muka bumi
View my complete profile

Followers

Blogpatrol

Bookmark

1 2
3
"In the end, it's not going to matter how many breaths you took, but how many moments took your breath away"
7
8